MyLaptopReview: Asus U36 Ultra-Portable Laptop

Okay malam ni aku nak review satu lagi laptop kali ni dari Syarikat Asus plak. Aku rasa korng msti tau yg Asus ni mule2 terkenal ngan model2 yg kecik kemetot dan laptop ni x terkecuali. Dengan ketebalan just 19mm mmg laptop ni nipis berbanding laptop2 lain yg ada dipasaran. Tp jgn anggap nipis2 xpower. Bak kata pepatah kecik2 cili padi camtu, model U36 ni merupakan antara laptop yg mempunyai performance level yang agak tinggi.







The Specs

Selain mempunyai kenipisan yg sgt tipis iaitu 19 mm, laptop ni gak hanya seberat 1.6kg yg pada aku mgkn agak berat bg laptop kecik2 ni tp xla smpai membebankan sbb ringan gak la sebnarnye 1.6kg tu. Dgn screen sebesar 13.3inci mgkn bukan untuk mereka nak laptop yg mempunyai screen besar. Walaubagaimanapun, laptop ni ditampilkan ngan screen HD yg mempunyai display yg menarik dan mampu memainkan movie2 HD.

Design laptop ni bg aku rasa sgt menarik sbb the lid finish of this laptop is so beautiful and it is resistant to fingerprint and smudges so xla nmpak kotor or comot sana sini laptop ni.

Mgkn ada yg rasa laptop sekecik ni xle perform ble nak gne kesana kemari. Laptop ni mempunyai intel processor i3 dan boleh diupgrade kepada i5. Bg yg nak laptop dgn processor lebih dari itu seperti intel processor i7, mgkn laptop ini bukan untuk anda. Bg untuk gamers lak, laptop ini ada 1gb graphic card NVIDIA® GeForce® 310M yg aku rasa mencukupi untuk main game2 standard yg x memerlukan graphic yg terlalu tinggi. Untuk gamers yg bercitarasa besar mgkn anda perlukan laptop dgn graphic capabilities yg lbh tinggi.

Satu perkara yg mgkn kureng sdikit pada laptop ni adalah some keys on the keyboard adalah lbh kcil dari biasa and mgkn akan memberi masalah kepada mereka yg ada jari2 yg besar. Selain itu gak ada sedikit masalah dgn sensitivity of some keys jd bg sesiapa yg berminat untuk membeli model ini silalah interview dlu laptop ini secara face to face sebelum beli atau kata lain "TEST LA DLU BRO"

Antara perkara lain yg diclaim oleh Asus ialah battery laptop ni boleh bertahan sampai 10 jam. WOW! Mantap gak tu. Tp melihat kepada beberapa test yg dibuat mgkn agak sukar nak bertahan sampai ke 10 jam tu sbb kalau duk bantai main game non-stop sme msti die penat gak. Namun begitu, jgn risau sbb laptop ni bole insyaallah mencapai lebih dr 5 jam mcm tu walau dibantai men non-stop.

Antara feature lain yg aku rasa menarik pada laptop ni adalah die mempunyai fingerprint scanner yg aku rasa agak jarang kite nampak pada laptop kecik2 cmni. Ini membolehkan korang x perlu taip password klau nak login kt acc korng .. just swipe je .. dan ini gak bole bg extra security kat laptop korng in terms of xde nyer orng bole cilok fingerprint korng tu.

Heat wise, laptop ni ada sedikit masalah kepanasan klau korng ltk atas lap korng ke tp masalah ni mudah diselesaikan klau korang beli kipas tuk sejukkan laptop ni klau korng xnk peha panggang a. Selain tu gak laptop ni mempunyai 0.3 mp webcam yg aku rasa mencukupi untuk korng skype kerumah dan berchat dgn rakan2.

Price wise aku rasa laptop ni mempunyai spec yang setanding dgn harga yang ditawarkan oleh pihak ASUS iaitu rm3,099.00 cmtu. Klau sesapa yg jumpe laptop ni dgn harga lebih murah bolehla bgtau aku so kte bole share ngan kawan2 kte. All in all aku bg laptop ni 7/10. Laptop ni adalah bagus untuk dibawak kesana kemari sbb die ringan tp mgkn bole improve on graphics and the keyboard keys. For more detail korng bole click SINI

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...