MyLaptopReview: Lenovo Ideapad S10-3

So mlm ni ada orng mntak aku reviewkan netbook. Klau bagi sapa yg mgkn pernah dgr term netbook ni tp xtau pebende dipersilakan google sendirik eh. Xpelah aku crite skit. Nak bagi senang cerita netbook ni adalah laptop kecik2 yg selalu dipakai oleh kaum2 wanita sbb senang nak carry dan masuk dlm bag mereka masing2. Selain tu gak, apa yg membezakan netbook dan laptop selalunya adalah netbook ni xde built in optical drive or dlm kata senangnye xde tmpat nak cucuk CD ke DVD dlm ni. Kali ni aku akan review netbook dr brand Lenovo iaitu Lenovo IdeaPad s10-3.

The Spec

First thing first, netbook adalah sejenis laptop yg direka bukan untuk user yg hardcore seperti gamers atau media junkie@keje designing or something like that so this netbook are more preferrable for people yg byk buat kerje menaip or for office use la mainly tp don't worry, this Ideapad Model has some kicks in it yg membolehkan korng still tgk movie and main basic games yg x terlalu demanding.

One thing yg sgt dipuji pada netbook ni adalah keyboard die yg amat selese untuk digunakan. Dengan island design (separated keys) untuk mengelakkan typo, model ini jugak ada sedikit perbezaan pada keyboard iaitu pada bhgn atas setiap key dlm keyboard ini berbentuk rata manakala bhgn bawah sedikit melengkung untuk mengoptimasikan keselesaan pada pengguna. Namun begitu, walaupun keyboard netbook ini kedengaran amat selese, berbeza pulak ngan touchpad die yg kurng responsive dan kurng sensitive pada pengguna. Walaubagaimanapun klau korng sme ada mouse masalah ni akan diselesaikan dengan mudah.

Dengan screen 10.1 inci dan berat 1.3kg, mmg netbook ni sgt ringan berbanding sebiji laptop dan antara yang teringan dalam kalangan netbook2 yg lain. Design netbook ini juga boleh dikatakan sedap mata memandang tanpa hinge yg besar2 dihujung badan netbook ini dan batterynya juga diletakkan dgn sesuai pada bhgn belakang laptop ni. Battery netbook ini juga boleh bertahan selama lebih 6jam dengan penggunaan optimum jadi bg kite yg nak mengheret netbook ni kesana kemari amatlah digalakkan sebab battery die bole pakai lama sebelum perlu dicharge semula.

Satu bende yg kurng best dkt netbook ni adalah kalau gune lama sgt bhgn bawah akan menjadi panas dan mungkin akan mengakibatkan ketidakselesaan jika diletak pada bhgn peha jadi saya menasihati bakal pembeli laptop ini untuk membeli netbook fan yg boleh dialas pada bhgn bawah laptop ini untuk mengurangkan kepanasan.

Netbook ini didatangkan dgn pilihan warna hitam atau merah dan seperti mana yg anda semua tahu netbook ini tidak didatangkan dengan sebarang optical drive tp bole je klau nak beli external optical drive dan ini x menjadi satu masalah kepada anda.

All in all, aku bg netbook ni 6/10. Design yg menarik dan mempunyai keupayaan yg melebihi harga yg ditawarkan netbook ni akan memudahkan tugas bg mereka yg perlu satu netbook yg ringan dan selesa untuk digunakan. Untuk maklumat lanjut korng boleh klik SINI.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...